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# 03/프로토콜

MPEG DASH: A Technical Deep Dive and Look at What’s Next

반응형

MPEG DASH: A Technical Deep Dive and Look at What’s Next
MPEG DASH : 기술 심층 분석 및 다음 단계


Abstract 
추상

The MPEG DASH standard was ratified in December 2011 and published by the International Organization for Standards (ISO) in April 2012. This paper will review the technical aspects of the new MPEG DASH standard in detail, including: how DASH supports live, on-demand and time-shifted (NDVR) services; how the two primary video formats – ISO-base media file format (IBMFF) and MPEG-2 TS – compare and contrast; how the new standard supports digital rights management (DRM) methods; and how Media Presentation Description (MPD) XML files differ from current adaptive streaming manifests. In addition, the paper will discuss how MPEG DASH is likely to be adopted by the industry, what challenges must still be overcome, and what the implications could be for cable operators and other video service providers (VSPs). 
MPEG DASH 표준은 2011 년 12 월에 비준되었으며 2012 년 4 월에 ISO (International Organization for Standards)에서 발표되었습니다.이 백서에서는 새로운 MPEG DASH 표준의 기술적 측면을 다음과 같이 자세히 검토합니다. DASH가 실시간, 주문형을 지원하는 방법 및 시간 이동 (NDVR) 서비스; ISO-base 미디어 파일 형식 (IBMFF)과 MPEG-2 TS - 두 가지 주요 비디오 형식이 어떻게 비교되고 대조되는지; 새로운 표준이 디지털 저작권 관리 (DRM) 방법을 어떻게 지원하는지; 미디어 프리젠 테이션 설명 (MPD) XML 파일이 현재의 적응 형 스트리밍 매니페스트와 다른 점을 설명합니다. 또한 MPEG DASH가 업계에서 어떻게 채택 될 것인지, 앞으로 해결해야 할 과제가 무엇인지, 그리고 케이블 사업자 및 기타 비디오 서비스 제공 업체 (VSP)가 미치는 영향에 대해 논의 할 예정입니다.


INTRODUCTION 
소개

For much of the past decade, it was quite difficult to stream live video to a mobile device. Wide bandwidth variability, unfavorable firewall configurations and lack of network infrastructure support all created major roadblocks to live streaming. Early, more traditional streaming protocols, designed for small packet formats and managed delivery networks, were anything but firewallfriendly. Although HTTP progressive download was developed partially to get audio and video streams past firewalls, it still didn’t offer true streaming capabilities. 
지난 10 년 동안 모바일 장치로 라이브 비디오를 스트리밍하는 것은 상당히 어려웠습니다. 폭 넓은 대역폭 가변성, 불리한 방화벽 구성 및 네트워크 인프라 부족으로 모든 스트리밍 라이브로드가 차단됩니다. 작은 패킷 형식과 관리되는 전달 네트워크 용으로 설계된 초기의보다 전통적인 스트리밍 프로토콜은 방화벽에 친숙하지 않았습니다. HTTP 프로그레시브 다운로드가 오디오 및 비디오 스트림을 방화벽을 통과하기 위해 부분적으로 개발되었지만 여전히 진정한 스트리밍 기능을 제공하지는 못했습니다.


Now, the advent of adaptive streaming over HTTP technology has changed everything, reshaping video delivery to PCs, laptops, game consoles, tablets, smartphones and other mobile devices, as well as such key home devices as Web-connected TVs and pure and hybrid IP set-top boxes (STBs). As a result, watching video online or on the go is no longer a great novelty, nor is streaming Internet-delivered content to TV screens in the home. Driven by the explosion in videoenabled devices, consumers have swiftly moved through the early-adopter phase of TV Everywhere service, reaching the point where a growing number expect any media to be available on any device over any network connection at any time. Increasingly, consumers also expect the content delivery to meet the same high quality levels they have come to know and love from traditional TV services. 
이제 HTTP 기술을 통한 적응 형 스트리밍의 출현으로 PC, 랩톱, 게임 콘솔, 태블릿, 스마트 폰 및 기타 모바일 장치뿐만 아니라 웹 연결 TV 및 순수 및 하이브리드 IP와 같은 주요 가정용 장치에 비디오를 재구성하는 모든 것이 바뀌 었습니다 셋톱 박스 (STB). 결과적으로 비디오를 온라인 또는 이동 중에 시청하는 것은 더 이상 참신한 사실이 아니며 인터넷에서 제공되는 콘텐츠를 가정의 TV 화면에 스트리밍하는 것도 아닙니다. 비디오 지원 장치의 급증으로 소비자들은 TV Everywhere 서비스의 조기 도입 단계로 신속하게 이동하여 언제든지 네트워크 연결을 통해 모든 장치에서 모든 미디어를 사용할 수있게 될 것으로 기대하고 있습니다. 소비자들은 또한 기존 TV 서비스에서 알게되고 사랑하는 것과 동일한 수준의 고품질 콘텐츠를 제공 할 것으로 기대합니다.

Even though the emergence of the three main adaptive streaming protocols from Adobe, Apple and Microsoft over the past three and a half years has made multiscreen video a reality, significant problems still remain. Each of the three proprietary platforms is a closed system, with its own manifest format, content formats and streaming protocols. So, content creators and equipment vendors must craft several different versions of their products to serve the entire streaming video market, greatly driving up costs and restricting the market’s overall development. 
지난 3 년 반 동안 Adobe, Apple 및 Microsoft의 3 가지 주요 적응 형 스트리밍 프로토콜이 등장하면서 다중 화면 비디오가 실현되었지만 중요한 문제는 여전히 남아 있습니다. 3 가지 독점 플랫폼 각각은 자체 매니페스트 형식, 콘텐츠 형식 및 스트리밍 프로토콜을 사용하는 폐쇄 형 시스템입니다. 따라서 콘텐츠 제작자와 장비 공급 업체는 전체 스트리밍 비디오 시장에 서비스를 제공하기 위해 여러 가지 버전의 제품을 제작해야하므로 비용이 크게 증가하고 시장의 전반적인 개발이 제한됩니다.

In an ambitious bid to solve these nagging problems, MPEG has recently adopted a new standard for multimedia streaming over the Internet. Known as MPEG Dynamic Adaptive Streaming over HTTP, or MPEG DASH, the new industry standard attempts to create a universal delivery format for streaming media by incorporating the best elements of the three main proprietary streaming solutions. In doing so, MPEG DASH aims to provide the longsought interoperability between different network servers and different consumer electronics devices, thereby fostering a common ecosystem of content and services. 
이러한 잔소리에 대한 문제를 해결하기 위해 야심 차게 시도한 MPEG는 최근 인터넷을 통한 멀티미디어 스트리밍을위한 새로운 표준을 채택했습니다. 새로운 업계 표준은 3 가지 주요 독점 스트리밍 솔루션의 최상의 요소를 통합함으로써 스트리밍 미디어를위한 보편적 인 전달 형식을 만들려고 시도합니다. 그렇게함으로써 MPEG DASH는 서로 다른 네트워크 서버와 다양한 소비자 전자 장치간에 오랜 기간의 상호 운용성을 제공함으로써 콘텐츠 및 서비스의 공통 생태계를 육성하는 것을 목표로하고 있습니다.

This paper will review the technical aspects of the new MPEG DASH standard in detail, including: how DASH supports live, on-demand and time-shifted (NDVR) services; how the two primary video formats (ISO-base media file format (IBMFF) and MPEG-2 TS) compare and contrast; how the standard supports DRM methods; and how Media Presentation Description (MPD) XML files differ from current adaptive streaming manifests. In addition, the paper will discuss how MPEG DASH is likely to be adopted by the industry, what challenges must still be overcome, and what the implications could be for cable operators and other video service providers (VSPs). 
이 백서에서는 새로운 MPEG DASH 표준의 기술적 측면을 다음과 같이 자세히 검토합니다. DASH가 라이브, 주문형 및 시간 이동 (NDVR) 서비스를 지원하는 방법 두 가지 기본 비디오 형식 (ISO 기반 미디어 파일 형식 (IBMFF) 및 MPEG-2 TS)을 비교하고 대비하는 방법; 표준이 DRM 방법을 어떻게 지원하는지; 미디어 프리젠 테이션 설명 (MPD) XML 파일이 현재의 적응 형 스트리밍 매니페스트와 다른 점을 설명합니다. 또한 MPEG DASH가 업계에서 어떻게 채택 될 것인지, 앞으로 해결해야 할 과제가 무엇인지, 그리고 케이블 사업자 및 기타 비디오 서비스 제공 업체 (VSP)가 미치는 영향에 대해 논의 할 예정입니다.


AN ADAPTIVE STREAMING PRIMER
적응형 스트리밍 프리머

As indicated previously, the delivery of streaming video and audio content to consumer electronics devices has come a long way over the past few years. Thanks to the introduction of adaptive streaming over HTTP, multimedia content can now be delivered more easily than ever before. In particular, adaptive streaming offers two critical features for video content that have made the technology the preferred choice for mobile delivery. 
이전에 언급했듯이 가전 기기에 스트리밍 비디오 및 오디오 컨텐츠를 전달하는 것은 지난 몇 년 동안 먼 길을왔다. HTTP를 통한 적응 형 스트리밍의 도입으로 이제 멀티미디어 컨텐츠가 이전보다 훨씬 쉽게 전달 될 수 있습니다. 특히, 적응 형 스트리밍은 모바일 콘텐츠 전송을 위해이 기술을 선호하는 비디오 콘텐츠의 두 가지 중요한 기능을 제공합니다.

First, adaptive streaming over HTTP breaks down, or segments, video programs into small, easy-to-download chunks. For example, Apple’s HTTP Live Streaming (HLS) protocol typically segments video content into 10-second chunks, while Microsoft’s Smooth Streaming (MSS) protocol and Adobe’s HTTP Dynamic Streaming (HDS) usually break video content into even smaller chunks of five seconds or less. 
첫째, HTTP를 통한 적응 형 스트리밍은 비디오 프로그램을 작고 다운로드하기 쉬운 청크로 분할합니다. 예를 들어, MS의 Smooth Streaming (MSS) 프로토콜과 Adobe의 HTTP Dynamic Streaming (HDS)은 보통 비디오 콘텐츠를 5 초 이하의 작은 청크로 나누는 반면, Apple의 HTTP Live Streaming (HLS) 프로토콜은 일반적으로 비디오 콘텐츠를 10 초 단위로 분할합니다.

Second, adaptive streaming encodes the video content at multiple bitrates and resolutions, creating different chunks of different sizes. This is the truly ‘adaptive’ part of adaptive streaming, as the encoding enables the mobile client to choose between various bitrates and resolutions and then adapt to larger or smaller chunks automatically as network conditions keep changing. 
둘째, 적응 형 스트리밍은 여러 비트 전송률 및 해상도로 비디오 콘텐츠를 인코딩하여 크기가 다른 여러 청크를 만듭니다. 인코딩은 모바일 클라이언트가 다양한 비트 전송률과 해상도 중에서 선택하고 네트워크 상태가 계속 변함에 따라 자동으로 크거나 작은 청크에 적응할 수 있기 때문에 적응 형 스트리밍의 진정한 '적응 형'부분입니다.

In turn, these two key features of adaptive streaming lead to a number of benefits: 
이러한 적응 형 스트리밍의 두 가지 주요 기능은 다음과 같은 여러 가지 이점을 제공합니다.

1. Video chunks can be cached by proxies and easily distributed to content delivery networks (CDNs) or HTTP servers, which are simpler and cheaper to operate than the special streaming servers required for ‘older’ video streaming technologies. 
1. 비디오 덩어리는 프록시에 의해 캐시 될 수 있으며 "구형"비디오 스트리밍 기술에 필요한 특수 스트리밍 서버보다 간단하고 저렴하게 작동하는 컨텐츠 전달 네트워크 (CDN) 또는 HTTP 서버에 쉽게 배포 될 수 있습니다.

2. Bitrate switching allows clients to adapt dynamically to network conditions. 
2. 비트 레이트 스위칭을 통해 클라이언트는 네트워크 조건에 동적으로 적응할 수 있습니다.

3. Content providers no longer have to guess which bitrates to encode for end devices. 
3. 콘텐츠 제공 업체는 더 이상 최종 장치를 인코딩 할 비트를 추측 할 필요가 없습니다.

4. The technology works well with firewalls because the streams are sent over HTTP. 
4. 스트림은 HTTP를 통해 전송되기 때문에 이 기술은 방화벽과 잘 작동합니다.

5. Live and video-on-demand (VoD) workflows are almost identical. When a service provider creates a live stream, the chunks can easily be stored for later VoD delivery.
5. 라이브 및 VOD (Video-on-Demand) 워크 플로는 거의 동일합니다. 서비스 제공 업체가 라이브 스트림을 만들면 이후 VoD 배달을 위해 청크를 쉽게 저장할 수 있습니다.

그림 1 : 실시간 적응 형 스트리밍을위한 Content Delivery Chain

Sensing the promise of adaptive streaming technology, several major technology players have sought to carve out large shares of the rapidly growing market. Most notably, the list now includes such prominent tech companies as Adobe, Apple and Microsoft. 
적응 형 스트리밍 기술의 약속을 감지 한 몇몇 주요 기술 업체들은 급성장하는 시장에서 큰 비중을 차지하려고 노력했습니다. 가장 주목할만한 것은 현재이 목록에는 Adobe, Apple 및 Microsoft와 같은 저명한 기술 회사가 포함되어 있습니다.


While the streaming of video using HTTPdelivered fragments goes back many years (and seems lost in the mists of time), Move Networks caught the attention of several media companies with its adaptive HTTP streaming technology in 2007. Move was quickly followed by Microsoft, which entered the market by releasing Smooth Streaming in October 2008 as part of its Silverlight architecture. Earlier that year, Microsoft demonstrated a prototype version of Smooth Streaming by delivering live and on-demand streaming content from such events as the Summer Olympic Games in Beijing and the Democratic National Convention in Denver. 
Moveed Networks는 2007 년에 적응 형 HTTP 스트리밍 기술을 사용하여 여러 미디어 회사의 주목을 끌었습니다. Silverlight 아키텍처의 일부로 2008 년 10 월에 Smooth Streaming을 출시하여 시장을 선도했습니다. 그 해 이전에 Microsoft는 북경 하계 올림픽 및 덴버의 민주당 전국 대회와 같은 이벤트에서 생방송 및 주문형 스트리밍 컨텐츠를 제공함으로써 Smooth Streaming의 프로토 타입 버전을 시연했습니다.


Smooth Streaming has all of the typical characteristics of adaptive streaming. The video content is segmented into small chunks and then delivered over HTTP. Usually, multiple bitrates are encoded so that the client can choose the best video bitrate to deliver an optimal viewing experience based on network conditions. 
Smooth Streaming은 적응 형 스트리밍의 전형적인 특징을 모두 가지고 있습니다. 비디오 콘텐츠는 작은 청크로 분할 된 다음 HTTP를 통해 전달됩니다. 일반적으로 다중 비트 전송률은 클라이언트가 네트워크 상태에 따라 최적의보기 경험을 제공하기 위해 최상의 비디오 비트 전송률을 선택할 수 있도록 인코딩됩니다.

Apple came next with HLS, originally unveiling it with the introduction of the iPhone 3.0 in mid-2009. Prior to the iPhone 3, no streaming protocols were supported natively on the iPhone, leaving developers to wonder what Apple had in mind for native streaming support. In May 2009, Apple proposed HLS as a standard to the Internet Engineering Task Force (IETF), and the draft is now in its eighth iteration. 
애플은 HLS와 함께 다음에 왔는데, 원래 2009 년 중반에 아이폰 3.0이 소개되었다. iPhone 3 이전에는 스트리밍 프로토콜이 iPhone에서 기본적으로 지원되지 않았기 때문에 개발자는 Apple이 네이티브 스트리밍 지원을 염두에두고 있는지 궁금해했습니다. 2009 년 5 월, Apple은 HLS를 IETF (Internet Engineering Task Force)의 표준으로 제안했으며 현재 초안은 8 번째 반복입니다.


HLS works by segmenting video streams into 10-second chunks; the chunks are stored using a standard MPEG-2 transport stream file format. The chunks may be created using several bitrates and resolutions – so-called profiles – allowing a client to switch dynamically between different profiles, depending on network conditions. 
HLS는 비디오 스트림을 10 초 청크로 분할하여 작동합니다. 청크는 표준 MPEG-2 전송 스트림 파일 포맷을 이용하여 저장된다. 청크는 네트워크 상태에 따라 클라이언트가 여러 프로파일간에 동적으로 전환 할 수있게 해주는 여러 비트 전송률 및 해상도 (소위 프로파일)를 사용하여 생성 될 수 있습니다.


Adobe, the last of the Big Three, entered the adaptive streaming market in late 2009 with the announcement of HTTP Dynamic Streaming (HDS). Originally known as “Project Zeri,” HDS was introduced in June 2010. Like MSS and HLS, HDS breaks up video content into small chunks and delivers them over HTTP. Multiple bitrates are encoded so that the client can choose the best video bitrate to deliver an optimal viewing experience based on network conditions. 
Big Three의 마지막 인 Adobe는 2009 년 말에 HTTP Dynamic Streaming (HDS) 발표를 통해 적응 형 스트리밍 시장에 진입했습니다. 원래 "Project Zeri"로 알려진 HDS는 2010 년 6 월에 도입되었습니다. MSS 및 HLS와 마찬가지로 HDS는 비디오 컨텐츠를 작은 덩어리로 분해하여 HTTP를 통해 전달합니다. 클라이언트가 최상의 비디오 비트 레이트를 선택하여 네트워크 상태에 따라 최적의보기 경험을 제공 할 수 있도록 여러 비트 전송률이 인코딩됩니다.


HDS is closer to Microsoft Smooth Streaming than it is to Apple’s HLS protocol. Primarily, this is because HDS, like MSS, uses a single aggregate file from which MPEG-4 container fragments are extracted and delivered. In contrast, HLS uses individual media chunks rather than one large aggregate file.
HDS는 Apple의 HLS 프로토콜보다 Microsoft Smooth Streaming에 더 가깝습니다. 주로 MSS와 같은 HDS는 MPEG-4 컨테이너 조각을 추출하여 전달하는 단일 집계 파일을 사용하기 때문에 주로이 때문입니다. 반대로 HLS는 하나의 큰 집계 파일보다는 개별 미디어 청크를 사용합니다.


그림 2 : 세 가지 주요 적응 형 스트리밍 플랫폼의 기능 비교



THE DUELING STREAMING PLATFORM PROBLEM 
낙후 된 스트리밍 플랫폼 문제

The three major adaptive streaming protocols – MSS, HLS and HDS – have much in common. Most importantly, all three streaming platforms use HTTP streaming for their underlying delivery method, relying on standard HTTP Web servers instead of special streaming servers. They all use a combination of encoded media files and manifest files that identify the main and alternative streams and their respective URLs for the player. And their respective players all monitor either buffer status or CPU utilization and switch streams as necessary, locating the alternative streams from the URLs specified in the manifest. 
세 가지 주요 적응 형 스트리밍 프로토콜 (MSS, HLS 및 HDS)은 공통점이 많습니다. 가장 중요한 점은 세 가지 스트리밍 플랫폼 모두 특수 스트리밍 서버 대신 표준 HTTP 웹 서버를 사용하여 기본 전달 방법으로 HTTP 스트리밍을 사용한다는 것입니다. 이들은 모두 플레이어의 기본 스트림과 대체 스트림 및 해당 URL을 식별하는 인코딩 된 미디어 파일과 매니페스트 파일의 조합을 사용합니다. 또한 각 플레이어는 모두 버퍼 상태 또는 CPU 사용률을 모니터링하고 필요에 따라 스트림을 전환하여 매니페스트에 지정된 URL에서 대체 스트림을 찾습니다.


The overriding problem with MSS, HLS and HDS is that these three different streaming protocols, while quite similar to each other in many ways, are different enough that they are not technically compatible. Indeed, each of the three proprietary commercial platforms is a closed system with its own type of manifest format, content formats, encryption methods and streaming protocols, making it impossible for them to work together. 
MSS, HLS 및 HDS의 가장 중요한 문제는이 세 가지 다른 스트리밍 프로토콜이 여러 가지면에서 서로 비슷하지만 기술적으로 호환되지 않을만큼 충분히 상이하다는 것입니다. 사실, 3 가지 독점 상용 플랫폼은 자체 형식의 매니페스트 형식, 콘텐츠 형식, 암호화 방법 및 스트리밍 프로토콜을 사용하는 폐쇄 형 시스템이므로 서로 협력 할 수 없습니다.


Take Microsoft Smooth Streaming and Apple’s HLS. Here are three key differences between the two competing platforms: 
Microsoft Smooth Streaming 및 Apple의 HLS를 사용하십시오. 다음은 두 경쟁 플랫폼 간의 세 가지 주요 차이점입니다.



1. HLS makes use of a regularly updated “moving window” metadata index file that tells the client which chunks are available for download. Smooth Streaming uses time codes in the chunk requests so that the client doesn’t have to keep downloading an index file. This leads to a second difference: 
1. HLS는 정기적으로 업데이트되는 "움직이는 창"메타 데이터 색인 파일을 사용하여 클라이언트에 다운로드 할 청크를 알립니다. Smooth Streaming은 클라이언트가 인덱스 파일을 계속 다운로드 할 필요가 없도록 청크 요청에 타임 코드를 사용합니다. 두 번째 차이점이 있습니다.


2. HLS requires a download of an index file every time a new chunk is available. That makes it desirable to run HLS with longer duration chunks, thereby minimizing the number of index file downloads. So, the recommended chunk duration with HLS is 10 seconds, while it is just two seconds with Smooth Streaming. 
2. HLS는 새 청크가 사용 가능할 때마다 색인 파일을 다운로드해야합니다. 따라서 긴 기간 청크로 HLS를 실행하여 인덱스 파일 다운로드 수를 최소화하는 것이 바람직합니다. 따라서 HLS의 권장 청크 지속 시간은 10 초이며 Smooth Streaming의 경우 불과 2 초입니다.


3. The “wire format” of the chunks is different. Although both formats use H.264 video encoding and AAC audio encoding, HLS makes use of MPEG-2 Transport Stream files, while Smooth Streaming makes use of “fragmented” ISO MPEG-4 files. The “fragmented” MP4 file is a variant in which not all the data in a regular MP4 file is included in the file. Each of these formats has some advantages and disadvantages. MPEG-2 TS files have a large installed analysis toolset and have pre-defined signaling mechanisms for things like data signals (e.g. specification of ad insertion points). But fragmented MP4 files are very flexible and can easily accommodate all kinds of data, such as decryption information, that MPEG-2 TS files don’t have defined slots to carry. 
3. 청크의 "유선 형식"이 다릅니다. 두 형식 모두 H.264 비디오 인코딩과 AAC 오디오 인코딩을 사용하지만 HLS는 MPEG-2 전송 스트림 파일을 사용하고 Smooth Streaming은 "단편화 된"ISO MPEG-4 파일을 사용합니다. "단편화 된"MP4 파일은 일반 MP4 파일의 일부 데이터가 파일에 포함되어 있지 않은 변형입니다. 이러한 각 형식에는 몇 가지 장점과 단점이 있습니다. MPEG-2 TS 파일에는 설치된 분석 도구 세트가 많이 있으며 데이터 신호 (예 : 광고 삽입 지점 지정)에 대한 신호 메커니즘이 사전 정의되어 있습니다. 그러나 단편화 된 MP4 파일은 매우 융통성이 있으며 MPEG-2 TS 파일에 슬롯이 정의되어 있지 않은 모든 종류의 해독 정보와 같은 데이터를 쉽게 수용 할 수 있습니다.

Or take Adobe HDS and Apple’s HLS. These two platforms have a number of key differences as well: 
또는 Adobe HDS 및 Apple의 HLS를 사용하십시오. 이 두 플랫폼에는 다음과 같은 몇 가지 중요한 차이점이 있습니다.


1. HLS makes use of a regularly updated “moving window” metadata index (manifest) file that tells the client which chunks are available for download. Adobe HDS uses sequence numbers in the chunk requests so the client doesn’t have to keep downloading a manifest file. 
1. HLS는 정기적으로 업데이트되는 "움직이는 창"메타 데이터 색인 (매니페스트) 파일을 사용하여 클라이언트에 다운로드 할 청크를 알립니다. Adobe HDS는 청크 요청에 시퀀스 번호를 사용하므로 클라이언트는 매니페스트 파일을 계속 다운로드 할 필요가 없습니다.


2. In addition to the manifest, there is a bootstrap file, which in the live case gives the updated sequence numbers and is equivalent to the repeatedly downloaded HLS playlist. 
2. 매니페스트 외에 부트 스트랩 파일이 있습니다.이 파일은 라이브 케이스에서 업데이트 된 시퀀스 번호를 제공하며 반복적으로 다운로드되는 HLS 재생 목록과 동일합니다.


3. Because HLS requires a download of a manifest file as often as every time a new chunk is available, it is desirable to run HLS with longer duration chunks, thus minimizing the number of manifest file downloads. More recent Apple client versions appear to check how many segments are in the playlist and only re-fetch the manifest when the client runs out of segments. Nevertheless, the recommended chunk duration with HLS is still 10 seconds, while it is usually just two to five seconds with Adobe HDS. 
3. HLS는 새 청크가 사용 가능할 때마다 자주 매니페스트 파일을 다운로드해야하기 때문에 긴 기간의 청크로 HLS를 실행하여 매니페스트 파일 다운로드 수를 최소화하는 것이 바람직합니다. 최근의 Apple 클라이언트 버전은 재생 목록에있는 세그먼트 수를 확인하고 클라이언트의 세그먼트가 부족한 경우에만 매니페스트를 다시 가져옵니다. 그럼에도 불구하고 HLS의 권장 청크 지속 시간은 여전히 10 초이지만 Adobe HDS의 경우 보통 2 ~ 5 초입니다.


4. The “wire format” of the chunks is different. Both formats use H.264 video encoding and AAC audio encoding. But HLS makes use of MPEG-2 TS files, while Adobe HDS (and Microsoft SS) make use of “fragmented” ISO MPEG-4 files. 
4. 청크의 "유선 형식"이 다릅니다. 두 형식 모두 H.264 비디오 인코딩과 AAC 오디오 인코딩을 사용합니다. 그러나 HLS는 MPEG-2 TS 파일을 사용하고 Adobe HDS (및 Microsoft SS)는 "단편화 된"ISO MPEG-4 파일을 사용합니다.



Due to such differences, there is no such thing as a universal delivery standard for streaming media today. Likewise, there is no universal encryption standard or player standard. Nor is there any interoperability between the devices and servers of the various vendors. So, content cannot be re-used and creators and equipment makers must develop several different versions of their products to serve the entire streaming video market, greatly driving up costs and restricting the market’s overall development. 
이러한 차이로 인해 오늘날 스트리밍 미디어를위한 보편적 인 전달 표준과 같은 것은 없습니다. 마찬가지로 범용 암호화 표준이나 플레이어 표준도 없습니다. 또한 다양한 공급 업체의 장치와 서버간에 상호 운용성도 없습니다. 따라서 콘텐츠를 다시 사용할 수 없으며 제작자와 장비 제조업체는 전체 스트리밍 비디오 시장에 서비스를 제공하기 위해 여러 가지 버전의 제품을 개발해야하므로 비용이 크게 증가하고 시장의 전반적인 개발이 제한됩니다.


INTRODUCING MPEG DASH: A STANDARDS-BASED APPROACH 
MPEG DASH 소개 : 표준 기반 접근법

Seeing the need for a universal standard for the delivery of adaptive streaming media, MPEG decided to step into the void three years ago. In April 2009, the organization issued a Request for Proposals for an HTTP streaming standard. By that July, MPEG had received 15 full proposals. In the following two years, MPEG developed the specification with the help of many experts and in collaboration with other standards groups, such as the Third Generation Partnership Project (3GPP) and the Open IPTV Forum (OIPF). 
적응 형 스트리밍 미디어 전달에 대한 보편적 인 표준의 필요성을 알기 시작한 MPEG는 3 년 전에 무효화에 들어갔다. 2009 년 4 월에 조직은 HTTP 스트리밍 표준에 대한 제안 요청서를 발급했습니다. 7 월까지 MPEG는 15 건의 완전한 제안을 받았습니다. 다음 2 년 동안 MPEG은 많은 전문가의 도움을 받아 3GPP (Third Generation
Partnership Project) 및 OIPF (Open IPTV Forum)와 같은 다른 표준 그룹과 협력하여 사양을 개발했습니다.


The resulting MPEG standardization of Dynamic Adaptive Streaming over HTTP is now simply known as MPEG DASH. 
이제 HTTP를 통한 Dynamic Adaptive Streaming의 MPEG 표준화가 이제는 단순히 MPEG DASH로 알려져 있습니다.


MPEG DASH is not a system, protocol, presentation, codec, middleware, or client specification. Rather, the new standard is more like a neutral enabler, aimed at providing several formats that foster the efficient and high-quality delivery of streaming media services over the Internet. 
MPEG DASH는 시스템, 프로토콜, 프리젠 테이션, 코덱, 미들웨어 또는 클라이언트 사양이 아닙니다. 오히려 새로운 표준은 인터넷을 통한 스트리밍 미디어 서비스의 효율적이고 고품질의 전달을 촉진하는 몇 가지 형식을 제공하기위한 중립적 인 원동력과 같습니다.


As described by document ISO/IEC 23009-1, MPEG DASH can be viewed as an amalgamation of the industry’s three prominent adaptive streaming protocols – Adobe HDS, Apple HLS and Microsoft Smooth Streaming. Like those three proprietary platforms, DASH is a video streaming solution where small chunks of video streams/files are requested using HTTP and then spliced together by the client. The client entirely controls the delivery of services. 
ISO / IEC 23009-1 문서에서 설명한 것처럼 MPEG DASH는 Adobe HDS, Apple HLS 및 Microsoft Smooth Streaming과 같은 업계의 세 가지 주요 적응 형 스트리밍 프로토콜을 합쳐서 볼 수 있습니다. 독점적 인 3 가지 플랫폼과 마찬가지로 DASH는 비디오 스트림 / 파일의 작은 덩어리가 HTTP를 사용하여 요청 된 다음 클라이언트가 함께 연결하는 비디오 스트리밍 솔루션입니다. 클라이언트는 서비스 전달을 전적으로 제어합니다.


In other words, MPEG DASH offers a standards-based approach for enabling a host of media services that cable operators and telcos have traditionally offered in broadcast and IPTV environments and extending those capabilities to adaptive bitrate delivery, including live and on-demand content delivery, time-shifted services (NDVR, catchup TV), and targeted ad insertion. DASH enables these features through a number of inherent capabilities, and perhaps most importantly, through a flexibility of design and implementation. Its capabilities and features include: 
다시 말해, MPEG DASH는 케이블 사업자와 통신 업체가 전통적으로 방송 및 IPTV 환경에서 제공해온 다양한 미디어 서비스를 활성화하고 실시간 및 주문형 컨텐츠 전달을 비롯한 적응 형 비트 전송률로 이러한 기능을 확장하는 표준 기반 접근 방식을 제공합니다. 시간 이동 서비스 (NDVR, 캐치 업 TV) 및 대상 광고 삽입. DASH는 고유 한 여러 기능을 통해 이러한 기능을 구현할 수 있으며, 가장 중요한 것은 설계 및 구현의 유연성을 통해 가능할 수 있다는 것입니다. 기능 및 특징은 다음과 같습니다.

• Multiple segment formats (ISO BMFF and MPEG-2 TS) 
• 다중 세그먼트 형식 (ISO BMFF 및 MPEG-2 TS)

• Codec independence 
• 코덱 독립성

• Trick mode functionality 
• 트릭 모드 기능

• Profiles: restriction of DASH and system features (claim & permission) 
• 프로필 : DASH 및 시스템 기능 제한 (소유권 주장 및 사용 권한)

• Content descriptors for protection, accessibility, content rating, and more 
• 보호, 접근성, 콘텐츠 등급 등에 대한 콘텐츠 설명자

• Common encryption (defined by ISO/IEC 23001-7) 
• 공통 암호화 (ISO / IEC 23001-7에 정의 됨)

• Clock drift control for live content 
라이브 컨텐츠를위한 클럭 드리프트 제어

• Metrics for reporting the client session experience 
• 클라이언트 세션 경험보고를위한 지표



A Tale of Two Containers – MPEG-2 TS and ISO BMFF
2 개의 컨테이너 이야기 - MPEG-2 TS 및 ISO BMFF

Under the MPEG DASH standard, the media segments can contain any type of media data. However, the standard provides specific guidance and formats for use with two types of segment container formats – MPEG-2 Transport Stream (MPEG-2 TS) and ISO base media file format (ISO BMFF). MPEG-2 TS is the segment format that HLS currently uses, while ISO BMFF (which is basically the MPEG-4 format) is what Smooth Streaming and HDS currently use. 
MPEG DASH 표준에서 미디어 세그먼트에는 모든 유형의 미디어 데이터가 포함될 수 있습니다. 그러나이 표준은 MPEG-2 전송 스트림 (MPEG-2 TS)과 ISO 기본 미디어 파일 형식 (ISO BMFF)의 두 가지 유형의 세그먼트 컨테이너 형식과 함께 사용하기위한 구체적인 지침과 형식을 제공합니다. MPEG-2 TS는 HLS가 현재 사용하는 세그먼트 형식이며 ISO BMFF (기본적으로 MPEG-4 형식)는 Smooth Streaming 및 HDS가 현재 사용하는 형식입니다.


This mix of the two container formats employed by the three commercial platforms allows for a relatively easy migration of existing adaptive streaming content from the proprietary platforms to MPEG DASH. That’s because the media segments can often stay the same; only the index files must be migrated to a different format, which is known as Media Presentation Description. 
세 가지 상업용 플랫폼에서 사용되는 두 가지 컨테이너 형식을 혼합하여 기존 적응 형 스트리밍 컨텐츠를 독점적 플랫폼에서 MPEG DASH로 비교적 쉽게 마이그레이션 할 수 있습니다. 미디어 세그먼트는 종종 동일하게 유지 될 수 있기 때문입니다. 인덱스 파일 만 미디어 프레젠테이션 설명이라고하는 다른 형식으로 마이그레이션해야합니다.


Media Presentation Description (MPD) – Definition and Overview 
미디어 프리젠 테이션 설명 (MPD) - 정의 및 개요

At a high level, MPEG DASH works nearly the same way as the three other major adaptive streaming protocols. DASH presents available stream content to the media player in a manifest (or index) file – called the Media Presentation Description (MPD) – and then supports HTTP download of media segments. The MPD is analogous to an HLS m3u8 file, a Smooth Streaming Manifest file or an HDS f4m file. After the MPD is delivered to the client, the content – whether it’s video, audio, subtitles or other data – is downloaded to clients over HTTP as a sequence of files that is played back contiguously.
높은 수준에서 MPEG DASH는 세 가지 주요 적응 형 스트리밍 프로토콜과 거의 같은 방식으로 작동합니다. DASH는 MPD (Media Presentation Description)라고하는 매니페스트 (또는 인덱스) 파일의 미디어 플레이어에 사용 가능한 스트림 콘텐츠를 제공 한 다음 미디어 세그먼트의 HTTP 다운로드를 지원합니다. MPD는 HLS m3u8 파일, Smooth Streaming Manifest 파일 또는 HDS f4m 파일과 유사합니다. MPD가 클라이언트에 전달 된 후 콘텐츠 (비디오, 오디오, 자막 또는 기타 데이터)는 HTTP를 통해 클라이언트에 연속적으로 재생되는 일련의 파일로 다운로드됩니다.

그림 3 : 미디어 프리젠 테이션 데이터 모델 (원래 Qualcomm의 Thomas Stockhammer가 개발 한 다이어그램)


Like a manifest file in the three commercial platforms, the MPD in MPEG DASH describes the content that is available, including the URL addresses of stream chunks, byte-ranges, different bitrates, resolutions, and content encryption mechanisms. The tasks of choosing which adaptive stream bitrate and resolution to play and switching to different bitrate streams according to network conditions are performed by the client (again, similar to the other adaptive streaming protocols). In fact, DASH does not prescribe any client-specific playback functionality; rather, it just addresses the formatting of the content and associated MPDs.
세 가지 상용 플랫폼의 매니페스트 파일과 마찬가지로 MPEG DASH의 MPD는 스트림 청크의 URL 주소, 바이트 범위, 다른 비트 전송률, 해상도 및 콘텐츠 암호화 메커니즘을 비롯하여 사용 가능한 콘텐츠를 설명합니다. 어떤 적응 형 스트림 비트 레이트 및 재생할 해상도를 선택하고 네트워크 조건에 따라 상이한 비트 레이트 스트림으로 전환하는 작업은 클라이언트에 의해 수행된다 (다시, 다른 적응 형 스트리밍 프로토콜과 유사 함). 실제로 DASH는 클라이언트 별 재생 기능을 규정하지 않습니다. 오히려 단순히 내용과 관련 MPD의 형식을 지정합니다.

To see what an MPEG DASH MPD file looks like compared to an HLS m3u8 file, consider the following example. The files contain much of the same information, but they are formatted and presented differently.
MPEG DASH MPD 파일이 HLS m3u8 파일과 비교하여 어떻게 보이는지 보려면 다음 예제를 고려하십시오. 파일에는 동일한 정보가 많이 포함되어 있지만 형식이 지정되고 다르게 표시됩니다.


Figure 4: Comparison of MPEG DASH MPD and HLS m3u8 Files
그림 4 : MPEG DASH MPD와 HLS m3u8 파일의 비교


Index.m3u8 (top level m3u8)

#EXTM3U
#EXT-X-STREAM-INF:PROGRAM- ID=1,BANDWIDTH=291500,RESOLUTION=320x180
stream1.m3u8
#EXT-X-STREAM-INF:PROGRAM-ID=1,BANDWIDTH=610560,RESOLUTION=512x288
stream2.m3u8
#EXT-X-STREAM-INF:PROGRAM-ID=1,BANDWIDTH=2061700,RESOLUTION=1024x576
stream3.m3u8
#EXT-X-STREAM-INF:PROGRAM-ID=1,BANDWIDTH=4659760,RESOLUTION=1280x720
stream4.m3u8


Index.mpd

<?xml version="1.0" encoding="utf-8"?>
<MPD
xmlns="urn:mpeg:DASH:schema:MPD:2011"
xsi:schemaLocation="urn:mpeg:DASH:schema:MPD:2011"
type="static"
mediaPresentationDuration="PT12M34.041388S"
minBufferTime="PT10S"
profiles="urn:mpeg:dash:profile:isoff-live:2011">
<Period>
<AdaptationSet
mimeType="audio/mp4"
segmentAlignment="0"
lang="eng">
<SegmentTemplate
timescale="10000000"
media="audio_eng=$Bandwidth$-$Time$.dash"
initialisation=" audio_eng=$Bandwidth$.dash">
<SegmentTimeline>
<S t="667333" d="39473889" />
<S t="40141222" d="40170555" />
...
<S t="7527647777" d="12766111" />
</SegmentTimeline>
</SegmentTemplate>
<Representation id="audio_eng=96000" bandwidth="96000" codecs="mp4a.40.2"
audioSamplingRate="44100" />
</AdaptationSet>
<AdaptationSet
mimeType="video/mp4"
segmentAlignment="true"
startWithSAP="1"
lang="eng">
<SegmentTemplate
timescale="10000000"
media="video=$Bandwidth$-$Time$.dash"
initialisation="video=$Bandwidth$.dash">
<SegmentTimeline>
<S t="0" d="40040000" r="187" />
<S t="7527520000" d="11678333" />
</SegmentTimeline>
</SegmentTemplate>
<Representation id="video=299000" bandwidth="299000" codecs="avc1.42C00D"
width="320" height="180" />
<Representation id="video=480000" bandwidth="480000" codecs="avc1.4D401F"
width="512" height="288" />
codecs="avc1.4D401F" width="1024" height="576" />
<Representation id="video=4300000" bandwidth="4300000"
codecs="avc1.640028" width="1280" height="720" />
</AdaptationSet>
</Period>
</MPD>



MPEG DASH’S PRIME CAPABILITIES – OVERVIEW
MPEG DASH의 프리미엄 기능 - 개요

 As mentioned earlier, MPEG DASH offers a great number of capabilities for adaptive streaming. This section goes into greater detail about many of the prime capabilities. 
앞서 언급했듯이 MPEG DASH는 적응 형 스트리밍을위한 많은 기능을 제공합니다. 이 절에서는 많은 주요 기능에 대해 자세히 설명합니다.


Codec Independence: Simply put, MPEG DASH is audio/video agnostic. As a result, the standard can work with media files of MPEG-2, MPEG-4, H.264, WebM and various other codecs and does not favor one codec over another. It also supports both multiplexed and unmultiplexed encoded content. More importantly, DASH will support emerging standards, such as HEVC (H.265). 
코덱 독립성 : 간단히 말해 MPEG DASH는 오디오 / 비디오에 무관심합니다. 결과적으로이 표준은 MPEG-2, MPEG-4, H.264, WebM 및 기타 다양한 코덱의 미디어 파일에서 작동 할 수 있으며 다른 코덱보다 한 코덱을 선호하지 않습니다. 또한 다중화 및 다중화되지 않은 인코딩 된 컨텐츠를 모두 지원합니다. 더욱 중요한 것은 DASH가 HEVC (H.265)와 같은 새로운 표준을 지원한다는 것입니다.


Trick Mode Functionality: MPEG DASH supports VoD trick modes for pausing, seeking, fast forwarding and rewinding content. For instance, the client may pause or stop a Media Presentation. 
트릭 모드 기능 : MPEG DASH는 콘텐츠 일시 중지, 찾기, 빨리 감기 및 되감기를위한 VoD 트릭 모드를 지원합니다. 예를 들어, 클라이언트가 미디어 프레젠테이션을 일시 중지하거나 중지 할 수 있습니다.


In this case, the client simply stops requesting Media Segments or parts thereof. To resume, the client sends requests to Media Segments, starting with the next sub-segment after the last requested sub-segment. 
이 경우 클라이언트는 단순히 미디어 세그먼트 또는 그 일부의 요청을 중지합니다. 다시 시작하기 위해 클라이언트는 마지막으로 요청 된 하위 세그먼트 다음의 하위 세그먼트부터 시작하여 미디어 세그먼트에 요청을 보냅니다.


DASH’s treatment of trick modes could prove to be a major improvement over the way that the three existing streaming protocols handle these on-demand functions now. 
DASH가 트릭 모드를 처리하면 기존의 세 가지 스트리밍 프로토콜이 이러한 주문형 기능을 처리하는 방식보다 크게 개선 될 수 있습니다.


Profiles: Restriction of DASH and System Features (Claim & Permission): MPEG DASH defines and allows for the creation of various profiles. A profile is a set of restrictions of media formats, codecs, protection formats, bitrates, resolutions, and other aspects of the content. For example, the DASH spec defines a profile for ISO BMFF basic on-demand.
프로필 : DASH 및 시스템 기능 제한 (Claim & Permission) : MPEG DASH는 다양한 프로필을 정의하고 허용합니다. 프로필은 미디어 형식, 코덱, 보호 형식, 비트 전송률, 해상도 및 기타 콘텐츠 측면에 대한 제한 집합입니다. 예를 들어, DASH 사양은 주문형 기본 ISO BMFF 프로필을 정의합니다.


그림 5 : MPEG DASH 프로필 설명 (원래 Qualcomm의 Thomas Stockhammer가 개발 한 다이어그램)



Content Descriptors for Protection, Accessibility, Content Rating: MPEG DASH offers a flexible set of descriptors for the media content that is being streamed. These descriptors spell out such elements as the rating of the content, the role of various components, accessibility features, DRM methods, camera views, frame packing, and the configuration of audio channels, among other things. 
보호, 액세스 가능성, 컨텐츠 등급에 대한 컨텐츠 설명자 : MPEG DASH는 스트리밍되는 미디어 컨텐츠에 대한 유연한 디스크립터 세트를 제공합니다. 이 설명자는 콘텐츠 평가, 다양한 구성 요소의 역할, 접근성 기능, DRM 방법, 카메라보기, 프레임 패킹 및 오디오 채널 구성과 같은 요소를 설명합니다.

Common Encryption (defined by ISO/IEC 23001-7): One of the most important features of MPEG DASH is its use of Common Encryption, which standardizes signaling for what would otherwise be a number of noninteroperable, albeit widely used, encryption methods. Leveraging this standard, content owners or distributors can encrypt their content just once and then stream it to different clients with different DRM license systems. As a result, content owners can distribute their content freely and widely, while service providers can enjoy access to an open, interoperable ecosystem of vendors. In fact, Common Encryption is also used as the underlying standard for Ultraviolet, the Digital Entertainment Content Ecosystem’s (DECE’s) content authentication system. Common Encryption will be discussed in a bit more detail later in this paper. 
공통 암호화 (ISO / IEC 23001-7에 정의 됨) : MPEG DASH의 가장 중요한 기능 중 하나는 Common Encryption을 사용하는 것입니다. Common Encryption은 널리 사용되지는 않지만 널리 사용되는 여러 암호화 방법이 무엇인지에 대한 신호를 표준화합니다. 이 표준을 활용하면 컨텐츠 소유자 또는 배포자는 컨텐츠를 한 번만 암호화 한 다음 다른 DRM 라이센스 시스템을 사용하여 다른 클라이언트로 스트리밍 할 수 있습니다. 결과적으로 콘텐츠 소유자는 콘텐츠를 자유롭고 광범위하게 배포 할 수 있으며 서비스 제공 업체는 공개 된 상호 운용 가능한 공급 업체 생태계에 대한 액세스를 즐길 수 있습니다. 실제로 Common Encryption은 Digital Entertainment Content Ecosystem (DECE)의 컨텐츠 인증 시스템 인 Ultraviolet의 기본 표준으로도 사용됩니다. 공통 암호화에 대해서는이 백서의 뒷부분에서 자세히 설명합니다.

Clock Drift Control for Live Content: In MPEG DASH, each media segment can include an associated Coordinated Universal Time (UTC) time, so that a client can control its clock drift and ensure that the encoder and decoder remain closely synchronized. Without this, a time difference between the encoder and decoder could cause the client play-back buffer to starve or overflow, due to different rates of video delivery and playback. 
라이브 콘텐츠를위한 클록 드리프트 제어 : MPEG DASH에서 각 미디어 세그먼트에는 UTC (Coordinated Universal Time) 시간이 포함될 수 있으므로 클라이언트는 클록 드리프트를 제어하고 인코더와 디코더가 긴밀하게 동기화되도록 보장 할 수 있습니다. 이 기능이 없으면 인코더와 디코더 사이의 시간차가 생겨 비디오 전송 및 재생 속도가 다르기 때문에 클라이언트 재생 버퍼가 고갈되거나 오버 플로우 될 수 있습니다.

Metrics for Reporting the Client Session Experience: MPEG DASH has a set of welldefined quality metrics for tracking the user’s session experience and sending the information back to the server. 
클라이언트 세션 경험보고를위한 메트릭스 : MPEG DASH에는 사용자의 세션 경험을 추적하고 정보를 서버로 다시 보내기위한 잘 정의 된 품질 메트릭스가 있습니다.



MULTIPLE DRM METHODS & COMMON ENCRYPTION 
복수의 DRM 방법과 공통의 암호화

As mentioned earlier, one of MPEG DASH’s most important features is its use of Common Encryption, which standardizes signaling for a number of different, widely used encryption methods. Common Encryption (or “CENC”) describes methods of standards-based encryption, along with key mapping of content to keys. CENC can be used by different DRM systems or Key Management Servers (KMS) to enable decryption of the same content, even with different vendors’ equipment. It works by defining a common format for the encryptionrelated metadata required to decrypt the protected content. The details of key acquisition and storage, rights mapping, and compliance rules are not specified in the standard and are controlled by the DRM server. For example, DRM servers supporting Common Encryption will identify the decryption key with a key identifier (KID), but will not specify how the DRM server should locate or access the decryption key. 
앞에서 언급했듯이 MPEG DASH의 가장 중요한 기능 중 하나는 널리 사용되는 다양한 암호화 방법에 대한 신호를 표준화하는 공통 암호화의 사용입니다. 공통 암호화 (Common Encryption, "CENC")는 표준 기반 암호화 방법과 키에 대한 핵심 키 매핑을 설명합니다. CENC는 서로 다른 DRM 시스템 또는 KMS (키 관리 서버)에서 서로 다른 공급 업체의 장비를 사용하는 경우에도 동일한 콘텐츠의 해독을 가능하게하는 데 사용할 수 있습니다. 보호 된 컨텐츠를 해독하는 데 필요한 암호화 관련 메타 데이터에 대한 공통 형식을 정의하여 작동합니다. 키 획득 및 저장, 권한 매핑 및 준수 규칙에 대한 세부 사항은 표준에 지정되어 있지 않으며 DRM 서버에서 제어합니다. 예를 들어, 공통 암호화를 지원하는 DRM 서버는 키 식별자 (KID)로 해독 키를 식별하지만 DRM 서버가 해독 키를 찾거나 액세스해야하는 방법을 지정하지 않습니다.


Using this standard, content owners or distributors can encrypt their content just once and then stream it to the various clients with their different DRM license systems. Each client receives the content decryption keys and other required data using its particular DRM system. This information is then transmitted in the MPD, enabling the client to stream the commonly encrypted content from the same server. 
이 표준을 사용하여 콘텐츠 소유자 또는 배포자는 자신의 콘텐츠를 한 번만 암호화 한 다음 다른 DRM 라이센스 시스템을 사용하여 다양한 클라이언트로 스트리밍 할 수 있습니다. 각 클라이언트는 특정 DRM 시스템을 사용하여 콘텐츠 암호 해독 키 및 기타 필요한 데이터를 수신합니다. 그런 다음이 정보는 MPD에서 전송되므로 클라이언트가 동일한 서버에서 일반적으로 암호화 된 컨텐트를 스트리밍 할 수 있습니다.


As a result, content owners can distribute their content freely and widely without the need for multiple encryptions. At the same time, cable operators and other video service providers can enjoy access to an open, interoperable ecosystem of content producers and equipment vendors. 
결과적으로 콘텐츠 소유자는 다중 암호화가 필요없이 자유롭고 광범위하게 콘텐츠를 배포 할 수 있습니다. 동시에 케이블 운영자 및 기타 비디오 서비스 제공 업체는 개방적이고 상호 운영이 가능한 컨텐츠 제작자 및 장비 공급 업체의 생태계에 액세스 할 수 있습니다.



USE CASES 
사용 사례

The MPEG DASH spec supports both simple and advanced use cases of dynamic adaptive streaming. Moreover, the simple use cases can be gradually extended to more complex and advanced cases. In this section, we’ll detail three such common use cases: 
MPEG DASH 사양은 동적 적응 스트리밍의 단순 및 고급 사용 사례를 모두 지원합니다. 더욱이, 단순한 유스 케이스는 점차 복잡하고 진보 된 케이스로 확장 될 수있다. 이 섹션에서는 세 가지 일반적인 사용 사례를 자세히 설명합니다.


Live and On-Demand Content Delivery: MPEG DASH supports the delivery of both live and on-demand media content to subscribers through dynamic adaptive HTTP streaming. Like Adobe’s HDS, Apple’s HLS and Microsoft’s Smooth Streaming platforms, DASH encodes the source video or audio content into file segments using a desired format. The segments are subsequently hosted on a regular HTTP server. Clients then play the stream by requesting the segments in a profile from a Web server, downloading them via HTTP. 
실시간 및 주문형 콘텐츠 제공 : MPEG DASH는 동적 적응 HTTP 스트리밍을 통해 구독자에게 실시간 및 주문형 미디어 콘텐츠를 제공 할 수 있도록 지원합니다. Adobe의 HDS, Apple의 HLS 및 Microsoft의 Smooth Streaming 플랫폼처럼 DASH는 소스 비디오 또는 오디오 컨텐츠를 원하는 형식을 사용하여 파일 세그먼트로 인코딩합니다. 세그먼트는 이후에 일반 HTTP 서버에서 호스팅됩니다. 그런 다음 클라이언트는 웹 서버에서 프로파일의 세그먼트를 요청하여 HTTP를 통해 다운로드하여 스트림을 재생합니다.


MPEG DASH’s great versatility in supporting both live and on-demand content has other benefits as well. For instance, these same capabilities also enable video service providers to deliver additional time-shifted services, such as network-based DVR (NDVR) and catch-up TV services, as explained below. 
라이브 및 주문형 컨텐츠를 모두 지원하는 MPEG DASH의 탁월한 기능은 다른 이점도 가지고 있습니다. 예를 들어 이러한 동일한 기능을 통해 비디오 서비스 제공 업체는 아래에 설명 된대로 네트워크 기반 DVR (NDVR) 및 캐치 업 TV 서비스와 같은 추가 시간 이동 서비스를 제공 할 수 있습니다.


Time-Shifted Services (NDVR, catch-up TV, etc.): MPEG DASH supports the flexible delivery of time-shifted services, such as NDVRs and catch-up TV. For the enabling of time-shifted services, VoD assets, rather than live streams, are required. VoD assets formatted for MPEG DASH can be created using a transcoder. Additionally, a device commonly referred to as a Catcher can “catch” a live TV program and create a VoD asset, suitable for streaming after the live event. Because the VoD asset can be streamed in MPEG DASH in the same manner as the live content, the asset can be re-used and monetized by the operator. 
시간 이동 서비스 (NDVR, 캐치 업 TV 등) : MPEG DASH는 NDVR 및 캐치 업 TV와 같이 시간 이동 서비스의 유연한 제공을 지원합니다. 시간 이동 서비스를 활성화하려면 라이브 스트림이 아닌 VoD 자산이 필요합니다. MPEG DASH 용으로 포맷 된 VoD 자산은 트랜스 코더를 사용하여 생성 할 수 있습니다. 또한 일반적으로 포수 (Catcher)라고 불리는 장치는 라이브 TV 프로그램을 "잡아"라이브 이벤트 이후 스트리밍에 적합한 VoD 자산을 만들 수 있습니다. VoD 자산은 라이브 콘텐츠와 동일한 방식으로 MPEG DASH로 스트리밍 할 수 있기 때문에 자산을 재사용하고 운영자가 수익을 창출 할 수 있습니다.


Targeted Ad Insertion: Wherever there is video service, there is usually some kind of advertising content to monetize the service. ‘Traditional” ad insertion methods rely on a set of technologies based on the widely used protocols for distributing UDP/IP video: ad servers, ad splicers, and an ecosystem based on zoned ad delivery. But as video delivery transport has evolved via the new set of adaptive HTTP-based delivery protocols from Apple, Microsoft and Adobe, the ad insertion ecosystem has had to evolve to employ new, targeted technologies for insertion and delivery of revenue-generating commercials. The difficulty of inserting ads with the three existing delivery methods is that the protocols don’t support the same ad insertion methods, due to the inherent nature of how the protocols work. 
타겟팅 광고 삽입 : 동영상 서비스가있는 곳이면 어디서나 서비스를 통해 수익을 창출 할 수있는 광고 콘텐츠가 있습니다. '전통적인'광고 삽입 방법은 UDP / IP 비디오 배포를 위해 널리 사용되는 프로토콜 인 광고 서버, 광고 연결기 및 영역 별 광고 게재를 기반으로하는 생태계를 기반으로하는 일련의 기술에 의존합니다. 그러나 비디오 전송 전송이 Apple, Microsoft 및 Adobe의 새로운 적응 형 HTTP 기반 전송 프로토콜을 통해 발전함에 따라 광고 삽입 생태계는 수익 창출 광고를 삽입하고 전달하기위한 새로운 목표 기술을 채택하도록 진화해야했습니다. 세 가지 기존 전달 방법을 사용하여 광고를 삽입하는 데 따르는 어려움은 프로토콜 작동 방식의 본질 때문에 동일한 광고 삽입 방법을 지원하지 않는다는 것입니다.

MPEG DASH offers the dramatic potential to help enable adaptive bitrate advertising on many different types of client devices. DASH supports the dynamic insertion of advertising content into multimedia streams. In both live and on-demand use cases, commercials can be inserted either as a period between different multimedia periods or as a segment between different multimedia segments. As in the case with VoD trick modes, this would represent a significant improvement over the way that the three leading streaming protocols currently handle targeted ad insertion. 
MPEG DASH는 다양한 유형의 클라이언트 장치에서 적응 형 비트 전송률 광고를 활성화 할 수있는 극적인 잠재력을 제공합니다. DASH는 광고 콘텐츠를 멀티미디어 스트림에 동적으로 삽입 할 수 있도록 지원합니다. 실시간 및 주문형 유스 케이스 모두에서 광고는 다른 멀티미디어 기간 사이의 기간 또는 다른 멀티미디어 세그먼트 간의 세그먼트로 삽입 될 수 있습니다. VoD 트릭 모드의 경우와 마찬가지로, 이는 3 개의 선도적 인 스트리밍 프로토콜이 현재 목표로 정한 광고 삽입을 처리하는 방식에 비해 현저한 개선을 의미합니다.


It is worth emphasizing that DASH supports a network-centric approach to ad insertion, as opposed to a client-centric approach in which the client pre-fetches ads and splices them locally based on interactions with external ad management systems. In DASH, the information about when ads play, which ads play, and how ads are delivered is transmitted through the MPD, which is created and distributed from the network. 
DASH는 클라이언트가 외부 광고 관리 시스템과의 상호 작용을 기반으로 광고를 미리 가져 와서 로컬로 연결하는 클라이언트 중심 접근 방식과 달리 광고 삽입에 대한 네트워크 중심 접근 방식을 지원한다는 점을 강조 할 필요가 있습니다. DASH에서는 광고 재생시기, 광고 재생 방법 및 광고 게재 방법에 대한 정보가 네트워크에서 생성되어 배포되는 MPD를 통해 전송됩니다.


PROSPECTS FOR INDUSTRY ADOPTION – CATALYSTS & CHALLENGES 
기업 입양을위한 장래성 - 촉매 및 도전


With the development, ratification and introduction of the MPEG DASH platform, MPEG is attempting to rally the technology community behind a universal delivery standard for adaptive streaming media. Many tech companies have already enlisted in the effort, joining the new MPEG DASH Promoters Group to drive the broad adoption of the standard. 
MPEG DASH 플랫폼의 개발, 비준 및 도입과 함께 MPEG는 적응 형 스트리밍 미디어에 대한 보편적 인 제공 표준을 기반으로 기술 커뮤니티를 재편하려고 시도하고 있습니다. 많은 기술 회사들이 이미 표준에 대한 광범위한 채택을 추진하기 위해 새로운 MPEG DASH Promoters Group에 합류하여 이미 노력에 동참했습니다.


Not surprisingly, equipment vendors and content publishers are especially enthusiastic about the new standard. For instance, content publishers savor the opportunity to produce just a single set of media files that could run on all DASH-compatible electronics devices. 
당연히 장비 공급 업체와 콘텐츠 게시자는 새로운 표준에 대해 특히 열성적입니다. 예를 들어 컨텐츠 게시자는 모든 DASH 호환 전자 장치에서 실행될 수있는 단일 미디어 파일 세트를 생성 할 기회를 얻습니다.

The key to MPEG DASH’s success, though, will be the participation of the three major proprietary players – Adobe, Apple, and Microsoft – that now divvy up the adaptive streaming market. While all three companies have contributed to the standard, their levels of support for DASH vary greatly. In particular, Apple’s backing is still in question because of the competitive advantages that its HLS platform stands to lose if DASH becomes the universal standard. 
MPEG DASH의 성공의 열쇠는 적응 형 스트리밍 시장을 분할하는 3 대 독점 기업 (Adobe, Apple 및 Microsoft)의 참여가 될 것입니다. 세 회사 모두 표준에 기여했지만 DASH에 대한 지원 수준은 크게 다릅니다. 특히, DASH가 보편적 인 표준이되면 HLS 플랫폼이 약화된다는 경쟁 우위 때문에 애플의 후원은 여전히 의문입니다.


Besides such competitive issues, MPEG DASH faces potential intellectual property rights challenges as well. For example, it is still not clear if DASH will be saddled with royalty payments and, if so, where those royalties might be applied. This section will look at the intellectual property rights and other issues that may yet bedevil the new standard. 
이러한 경쟁 이슈 외에도 MPEG DASH는 잠재적 인 지적 재산권 문제에 직면 해 있습니다. 예를 들어, DASH에 로열티 지불금이 부과되는지 여부와 아직 사용료가 부과 될지 여부는 아직 명확하지 않습니다. 이 섹션에서는 지적 재산권과 새로운 표준을 조장 할 수있는 기타 문제에 대해 살펴 보겠습니다.


Unresolved Intellectual Property Rights Issues: In addition to the competitive issues, there are some unresolved intellectual property rights issues with MPEG DASH. For instance, when companies seek to contribute intellectual property to the MPEG standards effort, the contribution is usually accepted only if the property owner agrees to Reasonable and Non-Discriminatory (RAND) terms. In the case of DASH, though, it is not clear that all of the intellectual property rights (IPR) in the standard are covered by RAND terms.
미해결 된 지적 재산권 문제 : 경쟁사 문제 외에도 MPEG DASH와 관련하여 해결되지 않은 지적 재산권 문제가 있습니다. 예를 들어, 기업이 MPEG 표준 노력에 지적 재산을 기여하려 할 때, 자산 소유자가 RAND (Reasonable and Non-Discriminatory) 조건에 동의하는 경우에만 기여금을 일반적으로 인정합니다. 그러나 DASH의 경우 표준의 모든 지적 재산권 (IPR)이 RAND 조항의 적용을 받는다는 것은 분명하지 않습니다.

Non-Interoperable DASH Profiles: Although MPEG DASH may have a single, unified name, it actually consists of a collection of different, non-interoperable profiles. So DASH doesn’t solve the problem of different, non-interoperable implementations unless DASH clients support all profiles. This would basically be equivalent to having a client that supports HLS, HDS and Smooth Streaming (which, incidentally, would also address the interoperability problem). Thus, the adoption of DASH doesn’t immediately imply a unified, interoperable ecosystem – a DASH world may suffer from the same interoperability issues that HLS, Smooth Streaming and HDS create today. 
상호 운용 불가능한 DASH 프로파일 : MPEG DASH는 단일의 통합 이름을 가질 수 있지만 실제로 상호 작용할 수없는 서로 다른 프로파일 모음으로 구성됩니다. 따라서 DASH 클라이언트가 모든 프로파일을 지원하지 않는 한 DASH는 서로 다른 상호 운용성이없는 구현의 문제를 해결하지 못합니다. 이것은 기본적으로 HLS, HDS 및 Smooth Streaming (상호 운용성 문제를 해결하는 클라이언트)을 지원하는 것과 기본적으로 동일합니다. 따라서 DASH의 채택은 곧바로 통일되고 상호 운용 가능한 생태계를 의미하지는 않습니다. DASH 세계는 오늘날 HLS, Smooth Streaming 및 HDS와 동일한 상호 운용성 문제로 어려움을 겪을 수 있습니다.


CONCLUSION 
결론

Now that MPEG DASH has been published by the ISO, it seems well on its way to becoming a solid, broadly accepted standard for the streaming media market. Three years in the making, DASH is poised to provide a universal platform for delivering streaming media content to multiple screens. Designed to be very flexible in nature, it promises to enable the re-use of existing technologies (containers, codecs, DRM, etc.), seamless switching between protocols, and perhaps most importantly, a high-quality experience for end users. 
MPEG DASH가 ISO에 의해 발표되었으므로 스트리밍 미디어 시장에서 확고하고 널리 받아 들여지는 표준이되는 것 같습니다. 3 년 동안 DASH는 스트리밍 미디어 콘텐츠를 여러 화면에 전달할 수있는 보편적 인 플랫폼을 제공 할 준비가되어 있습니다. 본질적으로 매우 융통성있게 설계되어 기존 기술 (컨테이너, 코덱, DRM 등)의 재사용, 프로토콜 간 원활한 전환, 그리고 무엇보다 중요한 것은 최종 사용자를위한 고품질의 경험을 약속합니다.


Furthermore, most of the tech industry’s major players have already lined up firmly behind DASH. The list of prominent supporters includes Akamai, Dolby, Samsung, Thomson, Netflix and, most notably, such leading streaming media providers as Microsoft and Adobe. Apple stands out as one of the few major tech players that haven’t fully enlisted in the effort yet. So there’s a great deal of hope in the industry that MPEG DASH could actually bring in all of the major players and realize its full market potential. 
또한, 기술 업계의 주요 업체들의 대부분은 이미 DASH 뒤에 굳게 자리 잡고 있습니다. 저명한 지지자 목록에는 Akamai, Dolby, Samsung, Thomson, Netflix 및 Microsoft 및 Adobe와 같은 주요 스트리밍 미디어 제공 업체가 포함됩니다. 애플은 노력에 아직 충분히 참여하지 않은 몇 안되는 주요 기술 기업 중 하나입니다. 따라서 업계에서 MPEG DASH가 모든 주요 플레이어를 실제로 도입하고 전체 시장 잠재력을 실현할 수 있다는 큰 희망이 있습니다.


Yet several critical hurdles remain in the way of DASH’s dash to destiny. For one thing, Apple, Adobe and Microsoft must throw their full weight behind the standard and agree to make the switch from their proprietary HLS protocols in the future despite some clear competitive disadvantages of doing so. For another, all industry stakeholders must agree to make their intellectual property contributions to the standard royalty-free. 
그러나 DASH의 운명을 좌우하는 몇 가지 중요한 장애물이 남아 있습니다. 우선 애플, 어도비, 마이크로 소프트는 표준에 뒤쳐져야한다. 경쟁사의 단점에도 불구하고 독점적 인 HLS 프로토콜을 미래에 전환하는 데 동의해야한다. 다른 하나는 모든 산업 이해 관계자가 표준에 대한 지적 재산권 기여를 로열티없는 것으로 만드는 데 동의해야합니다.

Neither of these developments will likely happen overnight. So it’s not clear yet if MPEG DASH will end up superseding the existing adaptive streaming formats as a true universal industry standard or merely coexisting with one or more of them in a stillfragmented market. As usual, the outcome will depend on what the major vendors decide to do. It will also depend on whether cable operators and other video service providers shift their multiscreen deployments and content offerings to DASH or continue on their current streaming paths. Only time will tell.
이러한 발전은 어느 날 밤 발생할 가능성이 없습니다. 따라서 MPEG DASH가 기존의 적응 형 스트리밍 형식을 진정한 보편적 인 업계 표준으로 대체하거나 정지 된 시장에서 그 중 하나 이상과 단순히 공존하게 될지 확실하지 않습니다. 늘 그렇듯이, 결과는 주요 공급 업체가 결정한 것에 달려 있습니다. 또한 케이블 사업자 및 기타 비디오 서비스 제공 업체가 멀티 스크린 배포 및 컨텐츠 제공을 DASH로 전환하거나 현재 스트리밍 경로에서 계속 진행하는지 여부에 따라 다릅니다. 단지 시간이 말해 줄 것이다.




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